طاعون گربه

طاعون گربه چیست؟

بیماری لکوپنی یا طاعون گربه چیست؟

پَن لوکوپنی گربه سانان (FPLV) یک بیماری ویروسی خطرناک است که می‌تواند تمامی گونه‌های اهلی و وحشی گربه سانان را مبتلا کند. این ویروس باعث ایجاد عفونت‌های شدید شده و به شدت مُسری است. این بیماری بر دستگاه گوارش، دستگاه عصبی و سیستم ایمنی بدن حیوان مبتلا تأثیر می‌گذارد و یکی از اولین تأثیرات این بیماری کاهش تعداد گلبول‌های سفید در حیوان میباشد.
این بیماری را درواقع میتوان علت اصلی مرگ در گربه ها دانست.
معمولا به بیماری طاعون گربه یا لکوپنی گربه، ژوناژ، آگرانولوسیتوز، تب گربه و … نیز گفته میشود.

علائم طاعون گربه چیست؟

• حیوان روی شکم میخوابد و دست و پاهایش را باز میکند.
  • سرش را میان دستانش قرار میدهد.
  • معمولا ترشحات اشکی ندارد.
  • ترشحات چرکی از بینی
  • موهای ناحیه ی پشت حیوان حالت طبیعی خود را از دست میدهند و به شکل گره خورده در می آیند.

درمان طاعون گربه چیست؟

از آنجا که عامل بیماری ویروس میباشد، لذا درمان دقیق و کاملی برای آن وجود ندارد.
باید زیر نظر دامپزشک و با استفاده از درمان های علامتی و حمایتی، صبر نمایید تا بدن حیوان آنتی بادی های لازم برای مقابله با ویروس را بسازد. و پس از آن بهبودی برای حیوان حاصل میگردد.
بدیهی است که اگر بدن نتواند با ویروس مقابله نماید، متاسفانه نتیجه از دست رفتن حیوان خواهد بود.

پیشگیری از بیماری طاعون گربه:

استفاده از واکسن:

واکسیناسیون در پیشگیری و عدم ابتلا به این بیماری خطرناک، برای گربه ها بسیار حائز اهمیت و حیاتی میباشد.

آنتی سرم های موجود:

تجویز آنتی سرم ها باید حتما تحت نظر دامپزشک صورت گیرد.

اسپروتریکوز سگ‌ها و گربه‌ها

قرنطینه ی حیوان تازه وارد:

قبل از وارد کردن حیوان تازه وارد، یک قسمت از خانه را تمیز و ضد عفونی نمایید و بعنوان محل قرنطینه در نظر بگیرید.
تا زمانیکه واکسیناسیون حیوان بطور کامل انجام نشده و دامپزشک اجازه نداده است، گربه تازه وارد را در قرنطینه نگه دارید و از تماس آن با دیگر گربه های خانه، جلوگیری به عمل آورید.

از آنجا که طاعون گربه یک بیماری خطرناک و اولین عامل مرگ و میر در گربه های جوان به شمار میرود؛ اهمیت پیشگیری و واکسیناسیون علیه این بیماری از درمان بیماری بسیار بیشتر است.