درمان قارچ پوستی گربه

یکی از بیماری‌های نسبتاً شایع در میان گربه‌ها، قارچ پوستی در گربه‌ هاست.
قارچ پوستی در گربه‌ ها، هم در سطح پوست و هم در لایه‌های داخلی پوست ممکن است تاثیرگذار باشد و ایجاد عفونت کند.

آیا قارچ پوستی گربه قابل انتقال به انسان است؟

قارچ پوستی از گربه‌ها می‌تواند به انسان و دیگر جانوران منتقل شود. پس اگر در خانه از گربه نگهداری می‌کنید، باید مراقب بهداشت و نگهداری گربه و تقویت سیستم ایمنی گربه باشید.

قارچ پوستی گربه چیست؟

گربه‌ها همیشه روی سطح پوست خود انواع قارچ‌ها را دارند، اما تمامی این قارچ‌ها برای سلامتی گربه مضر نیستند. از طرفی تا زمانی که سیستم ایمنی گربه شما در سلامت کامل است، می‌توانید مطمئن باشید که این قارچ‌ها نمی‌توانند غالب شده و ایجاد بیماری کنند.
قارچ پوستی گربه، یک ارگانیسم انگلی میباشد که با تولید هاگ و تغذیه آن و جذب مواد غذایی از بدن میزبان، باعث ایجاد عفونت قارچی می‌شود.
قارچ پوستی برای گربه‌ها از سه روش؛ بلعیدن، استنشاقی و یا از طریق پوست (مانند ایجاد بریدگی یا زخم) منتقل می‌شود.
عفونت‌های قارچی در گربه‌ها ممکن است موضعی باشند، و فقط قسمتی از پوست را درگیر کنند یا ممکن است کل بدن گربه را تحت تاثیر قرار دهند.

به طور کلی همانطور که در بالا گفته شد تا زمانی که سیستم ایمنی بدن گربه قوی و سالم باشد. معمولا قارچ‌ها نمی‌توانند به او آسیبی برسانند. اما زمانی که در اثر بیماری‌های مزمن، عفونت‌های قبلی، استرس‌ها، تغذیه نامناسب و دیگر عواملی که سیستم ایمنی گربه را تحت تاثیر قرار می‌دهند سیستم ایمنی تضعیف شود. آنگاه باید نگران ابتلای گربه به عفونت‌های قارچی باشیم.

علل ایجاد عفونت‌های پوستی قارچی در گربه‌ها چیست؟

۱.ممکن است حیوان از دیگر حیواناتی که مبتلا به عفونت قارچی هستند، دچار این عفونت شود.
۲. تضعیف سیستم ایمنی گربه به هر علتی
۳. جذب قارچ‌ها از طریق زخم‌های موجود روی پوست بدن گربه
۴. قرار گرفتم در معرض مدفوع حیوان آلوده به قارچ
۵. قرار گرفتن در معرض قارچ‌هایی که موجود در خاک هستند، و یا استنشاق و بلعیدن آنها

علائم قارچ پوستی در گربه‌ها چیست؟

علائمی که قارچ پوستی در گربه‌ها نشان می‌دهد بستگی به نوع عفونت دارد.

اما به طور کلی شایع‌ترین نشانه‌های عفونت قارچ پوستی در گربه‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱. خارش پوست
۲. ایجاد کیست یا گره‌های زیر پوستی
۳. قرمز شدن پوست که به آن اریتما نیز می‌گویند.
۴. هایپر پیگمنتیشن یا تیره شدن پوست
۵. ضایعات پوست ریزنده و یا پوسته پوسته شدن پوست
۶. ریزش موها
۷. آلوپسی به صورت تکه‌ای، دایره‌ای و یا حتی کلی
۸. چرب شدن پوست
۹. ایجاد ضایعاتی بر روی پوست، همراه با بوی ناخوشایند و یا ترشحات غیر عادی
۱۰. ایجاد ضایعه‌های بزرگ، گرد و ضخیم که به آنها زخم‌های گرانولوماتوز می‌گویند.
۱۱. التهاب ناخن و یا پنجه‌ها که به آنها پارونشیا نیز گفته می‌شود.

درمان جرب خرگوش

گاها در برخی از گربه ها تب، ضعف، بی حالی و کم اشتهایی نیز مشاهده میشود.

تشخیص قارچ پوستی در گربه‌ها چگونه انجام می‌شود؟

قارچ پوستی در گربه‌ها غالباً علائمی مشابه با سایر بیماری‌های پوستی در گربه‌ها دارد.
علائم قارچ پوستی نیز مانند سایر بیماری‌های پوستی به صورت کچلی، التهاب، خارش و … خود را نشان می‌دهد.
برای تشخیص قطعی و دقیق دامپزشک، احتمالاً از نور ماورا بنفش استفاده می‌کند.
به این صورت که ضایعاتی که در اثر قارچ به وجود آمدند را زیر نور ماورای بنفش قرار داده و از تغییر رنگ ضایعات در زیر این نور، قارچ پوستی را برای گربه تشخیص می‌دهد.
برای تشخیص دقیق‌تر می‌توان از ضایعات نمونه برداری کرد. و از طریق تست‌های آزمایشگاهی به طور کامل و دقیق، تشخیص داد که آیا این ضایعات قارچ هستند یا نه.

روش درمان قارچ پوستی گربه‌ ها چگونه است؟

به طور کلی اگر عفونت قارچ پوستی گربه حاد نباشد و گربه از نظر سیستم ایمنی در سلامت کامل باشد. قارچ گربه‌ها به صورت خود محدود شونده خوب خواهد شد.
اما در اکثر مواقع عفونت‌های قارچی نیازمند مراجعه به دامپزشک و تجویز دارو هستند.
دامپزشک‌ها معمولاً از کرم، لوسیون‌ها و شامپوهای ضد قارچ استفاده می‌کنند و گاهاً ممکن است حتی داروهای خوراکی نیز تجویز شود.
احتمالاً دامپزشک از شما می‌خواهد که موهای گربه را کوتاه کنید تا روند درمان سریع‌تر شود و انتقال قارچ از گربه به انسان احتمال کمتری داشته باشد.
درمان‌های ضد قارچی تجویز شده توسط دامپزشک را تا زمانی که قارچ پوستی گربه به طور کامل درمان شود و تمامی ضایعات از بین بروند ادامه دهید.

پیش از آنکه مشکلات پوستی و عفونت برای گربه شما پیش بیاید بهتر است که سیستم ایمنی گربه را از طریق تغذیه مناسب و ایجاد محیط آرام و بهداشتی تامین نمایید.
درمان قارچ پوستی گربه، باید حتماً توسط دامپزشک انجام شود و از انجام درمان‌های خانگی و عمل به توصیه های افراد غیرمتخصص جدا بپرهیزید چرا که معنای آن بازی با جان گربه دلبندتان است.

قبل از انجام هرگونه اقدام با دامپزشک خود مشورت نمایید؛ادمین و سایت روژان پت هیچگونه مسئولیتی در قبال اقدامات خودسرانه و عواقب ناشی از آن ندارد