انواع استفراغ سگ

انواع استفراغ سگ چیست ؟

با اینکه ناخوشایند به نظر می رسد، پیش از پاکسازی استفراغ سگ (dog vomiting) خود ، لحظه ای به دقت آن را بررسی نمایید. به طور مثال، استفراغ حبابی یا کفی که ممکن است زرد رنگ به نظر برسد به سادگی نشان می دهد که معده سگ شما خالی میباشد.( کف از موکوس است که معمولا در معده وجود دارد و رنگ زرد صفرا میباشد).
اما در موارد دیگر، آنچه شما بصورت مشخص در استفراغ می بینید، میتواند علت استفراغ سگ را نشان دهد. به طور مثال، استفراغ آب نشان می دهد که سگ شما تشنه و سعی در نوشیدن دارد، اما نمی تواند آب را قورت دهد ، و در نتیجه او را در معرض کمبود آب بدن قرار می دهد. اگر در استفراغ سگ خود خون یا مواد قرمز پیدا کنید دستگاه گوارش سگ شما خونریزی می کند. استفراغ روشن سبز می تواند نشان دهد که سگ شما نوعی از سم موش را خورده است ، که برای سگ ها بسیار خطرناک میباشد.

انواع استفراغ سگ ها

زمان هایی وجود دارد که سگی که استفراغ می کند نیاز به درمان بسیار سریع دارد. اگر سگ شما هر کدام از علائم زیر را نشان می دهد، باید فورا به دامپزشک مراجعه نمایید تا علت استفراغ مشخص گردد.

۱.استفراغ های مکرر

سگهایی که بطور مکرر استفراغ می کنند، به سرعت از توان می افتند. اگر سگ شما بیش از یک بار در طی یک روز استفراغ می کند یا اگر استفراغ سگ شما بیش از یک روز طول بکشد، باید رسیدگی به وضعیت آن را یک اورژانس در نظر بگیرید. این امر مخصوصا برای سگ های سالخورده یا سگ هایی که مشکلات ایمنی دارند بیش از سایر سگ ها نگران کننده میباشد.

۲.استفراغ پرتابی و نامنظم

این نوع استفراغ می تواند به علت التهاب معده یا التهاب روده ، دستگاه گوارش مسدود، یبوست شدید ، سرطان ، اختلال عملکرد کلیه ، بیماری کبد یا بیماری سیستمیک بوجود آمده باشد.

۳.استفراغ همراه با اسهال

ترکیبی از استفراغ شدید و اسهال می تواند به سرعت منجر به کم آبی گردد و بسیار بسیار خطرناک باشد و می تواند نشان دهنده بیماری کشنده ای مانند پارو ویروس باشد .

۴.کاهش ادرار همراه با استفراغ

کاهش تولید ادرار همراه با کمبود آب بدن دیده می شود. و نیاز است فورا به دامپزشک مراجعه نمایید.

مونیلیازیس سگ‌ها و گربه‌ها

۵.درد شکمی و یا بزرگ شدن شکم همراه با استفراغ

این علائم معمولا با علل جدی استفراغ در سگ ها دیده می شود و به سرعت نیاز به بررسی و مراجعه فوری به دامپزشک دارند .

۶.هیچ چیزی بیرون نمی آید و تنها حالت عوق زدن و تهوع وجود دارد

این یک نشانه کلاسیک از بیماری GDV در سگ هاست و یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی میباشد و میتواند سریعا منجر به مرگ گردد.

۷.وجود هر چیز غیر طبیعی در استفراغ

از جمله اجرام خارجی ، خون ، شواهد مسمومیت و غیره که همگی باید به دامپزشک گزارش گردند.

۸.استفراغ همراه با سختی در تنفسی

استفراغ در اثر خوردن مواد سمی مانند حشره کش ها و جونده کش ها و سایر مواد سمی ممکن است استفراغ همراه با سختی در تنفس ایجاد نماید.

چه عواملی باعث استفراغ ناگهانی یا حاد در سگ می گردد؟

1. عفونت باکتریایی دستگاه گوارش
  2. علل مربوط به رژیم غذایی (تغییر رژیم غذایی، عدم تحمل غذا، مصرف زباله)
  3. اجسام خارجی (یعنی اسباب بازی ها، استخوان ها، قطعه جوجه ها) در دستگاه گوارش
  4. انگل های روده
  5. نارسایی حاد کلیه
  6. نارسایی حاد کبدی یا التهاب مثانه
  7. پانکراتیت
  8. تهوع پس از عمل جراحی
  9. مصرف مواد سمی
  10. عفونت های ویروسی
  11. بعضی داروها یا داروهای بیهوشی
  12. نفخ
  13. گرمازدگی
  14. بیماری اتومبیل
  15. رحم عفونی

غذای مناسب سگ ها پس از استفراغ

توجه به نکات زیر می تواند در بهبود انواع استفراغ سگ موثر باشد :

1. رژیم غذایی سگ خود را به طور ناگهانی تغییر ندهید. همیشه یک رویکرد تدریجی استفاده نمایید. تغییرات ناگهانی رژیم غذایی از علل شایع ناراحتی روده در سگ ها میباشد.
  2. اسباب بازی های سگ خود را که می توانند بلعیده یا جویدن شوند، را از دسترس سگ دور نمایید چرا که باعث تحریک و یا انسداد دستگاه گوارش می گردند.
  3. استخوان های ریز به سگ خود ندهید، زیرا به طور معمول به تکه های تیز تبدیل می شوند.
  4. از دادن غذاهایی که برای سگ ها سمی میباشند؛ اجتناب نمائید.
  5. اجازه ندهید که سگ شما آشغال بخورد یا با آنها بازی نماید.