کلینیک دامپزشکی روژان
عکس خرگوش اهلی و وحشی

معرفی انواع نژاد خرگوش به طور خلاصه

 آیا با انواع نژاد خرگوش آشنایی دارید؟

عکس خرگوش اهلی و وحشی

 

برای آشنایی با انواع نژاد خرگوش در این مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله به انواع نژاد خرگوش های خانگی و خرگوش های وحشی میپردازیم:

 

۱.انواع نژاد خرگوش خانگی:

تصویر خرگوش اهلی

 

منشأ و ریشه خرگوش‌های خانگی از Oryctolagus cuniculusخرگوش اروپاییاست. اجداد این خرگوش احتمالاً در شبه جزیره ایبریا تکامل یافته و در سایر بخش‌های مدیترانه گسترش پیدا کرده­اند(فوکس، ۱۹۷۴). شواهد فسیلی نشان می‌دهند که خرگوش اروپایی پس از دوره پلیستوسین، محدود به شبه جزیره ایبریا و فرانسه جنوبی بوده است. با اینکه خرگوش‌ها از زمان رومی‌ها با انسان‌ها عجین بوده‌اند ولی اهلی شدن آن‌ها تقریباً ۲۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است.

گستره جغرافیایی خرگوش به دست بشر تغییر قابل­ ملاحظه­ای داشته است. انسان‌ها از زمان‌های رومی به بعد خرگوش‌ها را در جزایری که مسیرهای کشتیرانی مختلف بودند، قرار می‌دادند تا بتوانند زاد و ولد کرده و منبع تغذیه در دسترسشان باشد. به این ترتیب، گستره جغرافیایی خرگوش‌ها به­طور قابل­ملاحظه­ای تغییر کرد و در مکان‌هایی که شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب بود، ساکن شدند. اخیراً به دلیل زاد و ولد سریع و نبود شکارچیان،ورود خرگوش‌ها به ویکتوریای استرالیا‌تبدیل به یک فاجعه در آنجا شده­ است، به­طوری­که میلیون‌ها دلار به دولت استرالیا خسارت وارد کرده و باعث شدن.

ویروسmyxomatosis(توسط دولت) برای کنترل بیولوژیک ایجاد شود. با اینکه خرگوش‌های اروپایی در آمریکای شمالی رها شده‌اند ولی وجود شکارچیان، شرایط نامطلوب اقلیمی و سایر گونه‌هایی که زیست­بوم اکولوژیک آن‌ها را فرا گرفته، جبران ­شدنی نیست. خرگوش بومی وحشی در آمریکای شمالی یا از نژاد سیلویلاگوسفلوریدانوس (دم پنبه­ای)(Sylvilagus floridanus) و یا نژاد سیلویلاگوس بچ مانی (خرگوش قلمو) (Sylvilagusbachmani) هستند. خرگوش نژاد جاکت ربیت (jackrabbit) در آمریکای شمالی یعنی ایپوسکالیفورنیکوس (Lepus californicus) متعلق به گونه خرگوش صحرایی است.

زمان دقیق برای آورده شدن خرگوش اروپایی در بریتانیای کبیر مشخص نیست. رومانی‌ها به همراه آن‌ها جانوران مغذی زیادی ازجمله قرقاول و بلدرچین را وارد کرده و به آوردن خرگوش‌ها و نیز نگهداری‌ آن­ها در قفس که آغاز فرآیند اهلی شدن خرگوش­ها بود، باور داشتند. خرگوش‌های خانگی امروزی، علی­رغم تغییراتی که در اندازه، رنگ، بافت پوشش و خلق و خویشان داشته‌اند ولی همچنان بسیاری از ویژگی‌های همتایان وحشی‌شان را حفظ کرده‌اند.

خرگوش‌های متعلق به دسته لاگوموروف با جفت دندان‌های پیشین فوقانی کوچک ثانویه یا پگتیث (peg teeth) و قرار گرفته در پشت دندان‌های پیشین مرکزی مشخص می‌شوند. لاگوموروف­ها زیردسته رودنتیا (Rodentia) به حساب می‌آیندو به اسکیموروف­ها (جوندگان سنجاب­مانند)، مایوموروفا (جوندگان موش­مانند) و هیستریکوموروفا (جوندگان خارپشت­مانند) تقسیم می‌شوند و دربرگیرنده گونه خوک‌ها و چینچیلاها هستند. اظهارات کنونی نشان می­دهندکه رودنتیا و لاگوموروفا از لحاظ ویژگی‌های ساختاری و داده‌های سرولوژیکی شبیه نبوده و لاگوموروفا به آردتیوداکتالا (پستانداران سُم­دار) شباهت بیشتری دارند (نواک، ۱۹۹۹). سایر لاگوموروف­ها شامل خرگوش صحرایی و پیکاها هستند. همه گونه‌های لاگوموروفا خشکی­نشین هستند و فقط سبزیجات می‌خورند.

 

 

۲.انواع نژاد های مختلف خرگوش وحشی:

 

تصویر خرگوش وحشی

 

ویژگی‌های رفتاری لاگوموروف­ها در گونه‌های مختلف تفاوت­ه ایی دارد. مثلاً دم پنبه ­ای‌ها (سیلویلاگوس اس پی پی) تونل حفر نکرده اما از تونل‌های ساخته ­شده توسط جانوران دیگر استفاده می‌کنند. ماده‌ها، سوراخ‌هایی برای ایجاد لانه حفر می‌کنند و روی سوراخ می‌نشینند و بچه را شیر می‌دهند و از گیاهان برای پوشاندن لانه fur-lined بین خوراک استفاده می‌کنند. دم پنبه­ ای‌ها برخلاف اوریکتولاگوس کانیکالوس­ ها که در گروه‌هایی با سلسله ­مراتب اجتماعی مشخص زندگی می‌کنند، جانورانی منزوی هستند (نواک، ۱۹۹۹). خرگوش اروپایی یعنی اوریکتولاگوس کانیکالوس­ها زمین‌های تپه­ای و ماسه­ای را که دارای پوشش درختی و درختچه­ای باشند و ارتفاعشان بیش از ۶۰۰ متر نباشد، ترجیح می‌دهند.

این خرگوش اغلب حفره‌ها و زمین‌های سختی را حفر می‌کند که ممکن است ۳ متر عمق و ۴۵ متر ارتفاع داشته باشند. تونل‌ها تقریباً ۱۵ سانتیمتر قطر دارند و اتاقک‌های زندگی ۳۰-۶۰ سانتیمتر ارتفاع دارند. ورودی‌های اصلی معمولاً برآمدگی‌های زمین را نشان می‌دهند ولی تعدادی سوراخ‌های کوچک دیگر نیز وجود دارند که فاقد این برآمدگی‌ها هستند. اوریکتولاگوس کانیکالوس اساساً شبگرد است و لانه را در ابتدای عصر ترک کرده و صبح به آن باز می‌گردد. البته در طول روز می‌توان آن را در حال آفتاب گرفتن و چریدن هم مشاهده کرد. محدوده خانه‌ها به­ندرت بیشتر از ۲۰ هکتار می‌شود (نواک، ۱۹۹۹).

تفسیر نتایج الکترولیت ها در خرگوش
ادامه مطلب

خرگوش‌های وحشی در گروه‌های بالغ دو تا هشت­تایی و همراه با خرگوش‌های جوان زندگی می‌کنند و سلسله­مراتب اجتماعی معینی دارند (مک برید، ۱۹۸۸). قلمرو گروهی توسط خرگوش‌های نر محافظت می‌شود و خرگوش‌های ماده سوراخ‌های عمیق­تری درون لانه حفر می‌کنند. خرگوش‌های نر در یک گروه، سلسله ­مراتب حکمرانی را ایجاد کرده و نرهای مسن­تر در رأس آن قرار می‌گیرند. خرگوش‌های نر مسن که توسط خرگوش‌های جوان غصب شده‌اند، از گروه بیرون آمده و دنباله ­رو نرهای انفرادی می‌شوند (لاکلی، ۱۹۷۸).

این خرگوش‌های نر جوان نیز زمان رسیدن به بلوغ از گروه جدا شده و به قلمرو دیگری می‌روند یا زندگی انفرادی در کنار پرچین‌ها را ادامه می‌دهند اما ماده‌ها تمایل دارند در گروه اصلی بمانند. آن‌ها در مقایسه با خرگوش‌های نر کمتر به سمت یکدیگر حمله­ور می‌شوند ولی از لانه منتخبشان به­شدت محافظت می‌کنند. قلمروها با بوی فرمون که از غدد چانه یا ناحیه تناسلی و یا محل ادرار ترشح می‌شود، تشخیص داده می‌شوند. خرگوش‌های نر حاکم دائماً قلمروشان را با مالش چانه‌ها روی شاخه‌ها و بوته‌ها علامت­گذاری می‌کنند و توده‌های مدفوع راهنمایی را از خود به ­جای می‌گذارند.

همچنین با ادرار روی دیگران، قلمرو را نشانه­گذاری می‌کنند. زمانی که در آغاز شب خرگوش‌های نر از سوراخ‌هایشان بیرون می‌آیند، شروع به خوردن می‌کنند. آن‌ها ابتدا از چمنزار و گیاهان چرا کرده، سرشان را در فواصل خوردن بالا آورده تا اطراف را بررسی کنند. هم­زمان از ساقه‌ها و برگ‌های بلند علفزار تغذیه می‌کنند. پس از گذشت نیم یا یک ساعت، شروع به بررسی اطراف می‌کنند تا گیاهان خوشمزه دیگری را برای خوردن پیدا کنند.

آن‌ها دائماً مراقب خطر هستند و امکان بازگشت بی­درنگ به لانه‌هایشان را دارند. توده‌های سفت مدفوع همیشه روی زمین رها می‌شوند و هرگز در سوراخ لانه نمی‌آیند و کائوکوتروف­های نرم (caecotroph) معمولاً در دوره استراحت زیرزمینی مصرف می‌شوند. گاهی اوقات خرگوش‌ها این رفتار را روی زمین نیز از خود بروز می‌دهند (لاکلی، ۱۹۷۸). تنها صداهایی که ایجاد می‌شوند، جیغ‌های بلند ناشی از وحشت یا غرش و صداهایی است که نشان­دهنده تفریح یا دفاع است. خرگوش‌های نگران و ترسیده پاهای عقبی‌شان را روی زمین می‌کوبند. صداهای بلند کوبیدن به منزله سیگنال‌های هشدار برای خرگوش‌های دیگری که در نزدیکی آن‌ها قرار دارند، است.

بسیاری از ویژگی‌های رفتاری اجداد وحشی خرگوش‌ها، در خرگوش­ های خانگی امروزی نیز وجود دارد. اهلی کردن خرگوش باعث دور شدن وی از همتایان وحشی خود شدهو به این ترتیب کنترلشان آسان می‌شود. هرچند برخی خرگوش‌های خانگی هنوز هم تمایل به حفر سوراخ و زندگی زیرزمینی دارند ولی بسیاری از آن‌ها چنین نیستند؛ بنابراین خرگوش‌های خانگی که فرار می‌کنند یا رها می‌شوند، مدت زیادی در حیات­وحش زنده نمی‌مانند.

برعکس، خرگوش‌های وحشی به­ندرت با اسیر شدن رام می‌شوند، البته در مورد برخی از آن‌ها ترسشان از انسان‌ رام شدن را به دنبال دارد. خرگوش‌های یتیم دست­پرورده معمولاً به بالغ‌هایی ترسو تبدیل می‌شوند.حتی خرگوش‌هایی که درنتیجه انتقال تخم از خرگوش وحشی به میزبان خانگی متولد می‌شوند، همچنان ماهیت ترس خود را دارند (آدامز، ۱۹۸۷).

 

در این مقاله به معرفی انواع نژاد خرگوش پرداختیم.

 

 

جهت مطالعه مقاله های بیشتر در خصوص حیوانات به سایت ما سر بزنید.

 

لطفا از پیچ اینستا دیدن کنید.

 

بهترین کلینیک دامپزشکی تهران کجاست؟

 

کلینیک دامپزشکی روژان

۰۹۱۲۹۲۶۳۰۵۵- ۷۷۴۶۱۳۶۸-۰۲۱

ارسال نظر