کلینیک دامپزشکی روژان
dog_1

نگهداری سگ و گربه در خانه – [ ۷ مورد برای نگهداری حیوانات]

صفحه اصلی » سگ ها » نگهداری سگ و گربه در خانه – [ ۷ مورد برای نگهداری حیوانات]

 

 

آیا درمورد نگهداری سگ و گربه در خانه چیزی می دانید؟

 

در این مقاله هر چیزی که لازم است درمورد نگهداری سگ و گربه در خانه بدانید آورده شده تا پایان مقاله با ما همراه باشید:

 

سگ و گربه از لحاظ جانورشناسی جزو گوشتخواران بوده و در طبقه پستانداران قرار می‌گیرند.

ارزش سگ و گربه به میزان تربیت آن‌ها بستگی داشته و بهترین روش تربیت سگ و گربه توجه به نکات مشروحه زیر و رعایت دستورات بهداشتی است.

نگهداری از سگ و گریه

 

۱. تربیت

سگ و گربه باید طوری تربیت شوند که از هیچکس جز صاحب خود قبول غذا ننمایند چه در غیر این صورتبه علت عدم شناسایی صاحب خویش عملاً از او اطاعت نخواهد کرد. به علاوه این امـر خطـر مسمومیت

روشنایی خوب و نظافت کامل محیط در یک محیط در یک مطب خصوصی دام‌های کوچک مسئله‌ای است که باید موردنظر قرار گیرد زیرا بدین ترتیب به صاحب دام یادآوری می‌شود که خود نیز نظافت را مورد توجه قرار دهد.

جیون رادر بردارد زیرا متأسفانه بعضی از اشخاص فاقد حس حیوان دوستی می‌باشند پیوسته سعی دارند سگ و گربه را مسموم و بدین وسیله موجبات مرگ آنها را فراهم آورند.

در بعضی از بیمارستان‌های دام‌های کوچک درمانگاه سگ‌های بیمار جدا است و نظم و ترتیب خاصی در این قبیل بیمارستان‎ها به چشم می‌خورد.

 

این امر در گربه بی‌نهایت مشکل است اما در سگ خیلی آسان می‌باشد به منظور اطاعت از فرامین صادره بایستی با تمرین و ممارست سگ را وادار کرد نسبت به آوردن شیئی پرتاب شده اقدام نماید و برای رسیدن به این اهداف مهربانی و حتی غذا دادن به حیوان را متعاقب اجرای فرمان مدنظر قرار داد در مسائل دیگر پرورشی نیز به همین ترتیب بایستی عمل نمود. مثلاً وقتی سگ در جای مناسب ادار می‌نماید و یا طبق فرمان صاحب خود رعایت مسائل بهداشتی را می‌نماید بایستی نوازش شده و در صورت لزوم غذای کافی در اختیارشقرار گیرد و در مواقعی که توجه به فرامین صاحب خود نمی‌نماید تنبیه مختصری لازم می‌شود که به طریق
معقول بایستی به این کار پرداخت. در این کتاب در مورد تربیت سگ و گربه مفصلاً بحث شده است.

بذل ورید سفالیک در پای قدامی راست یک پای مقید شده در زیر چانه سگ قرار می‌گیرد. گردن و سینه سگ در نزدیکی بدن کمک نگهداری می‌شود. ورید سفالیک را به طور خاصی با فشار انگست شست می‌غلطانیم مقید کردن صحیح برای جلوگیری از تقلای سگ اهمیت دارد.

بذل  ورید وداج در سگ. موهای روی گردن چیده شده و پوست با مالیدن الکل آماده شده است سر و گردن کشیده شده و شست در ناودان وداجی قرار گرفته تا ورید را منبسط نماید یک لوله ونوجکت در اثر خلأ خون را به درون لوله می‌کشد Nacutainerبرای جمع‌آوری خون مورد استفاده قرار گرفته است.

 

۲.بهداشت

علاقه به سگ و گربه و توجه به بهداشت آن‌ها مهم‌ترین مسئله نگهداری سگ و گربه را تشکیل می‌دهد زیرا همانطوری که می‌دانیم این امر از لحاظ بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و از نقطه نظر بهداشت انسانی حائز کمال اهمیت است. به علاوه بعضی از بیماری‌ها مثل هاری برای انسان بی‌نهایت خطرناک است. از طرفی دیگر بعضی از بیماری‌های سگ مثل بیماری سگ‌های جوان (Distemper) برای سگ‌ها بسیار خطرناک می‌باشد. به همین جهت واکسیناسیون بر علیه هاری و بیماری سگ‌های جوان و توجه به نکات بهداشتی رل مهمی در نگهداری سگ دارند و بدین ترتیب می‌توان از خطرات احتمالی پیشگیری نمود.

تکنیک صحیح تزریق داخل عضلانی در یک سگ

 

۳.تغذیه

اهمیت تغذیه بر هیچکس پوشیده نیست تعیین جیره غذایی و استفاده از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی به شرحی که در مبحث تغذیه خواهد آمد ضرورت دارد و در این مورد شرح لازم در صفحات بعد داده خواهد شد.

بذل ورید وداج در گربه پاها با نوار بسته شده (در اینجا معلوم نیست) با پنجه‌های پوشیده شده برای پیشگیری از تخریش به وسیله پنجه، گربه در وضعیت راحتی روی دامن پرستار مقید شده و سر و گردن کشیده شده تا ورید وداج مشخص گردد.

توصیه نامه تجویز واکسیناسیون سگ سانان
ادامه مطلب

جمع‌آوری مایع مغزی نخاع در سگ. حیوان در روی چهلوی چپ خوابیده است. نواحی برجستگی استخوان پس سری خارجی تا بال‌های استخوان اطلس موچینی شده و از نظر عمل جراحی آماده شده است سر به طرف شکم خم شده سوزن در محل ارتباط خطی که بال‌های جمجمه‌ای استخوان اطلس برجستگی خارجی را دو نیم می‌کند وارد می‌شود.

تزریق یک عامل بیهوش کننده در فضای اپیدورال یک گربه که در جعبه مخصوص مقید شده است.

 

 

۴.جایگاه

نکات بهداشتی در محل پرورش سگ و گربه از هر لحاظ باید رعایت شود. استفاده از نور کافی، آفتاب و نیز تمیز کردن به موقع جایگاه، محفوظ داشتن حیوان از گرما و سرمای شدید و بالاخره جایگاه توله‌ها باید کاملاً بهداشتی باشد. امروزه در اغلب ممالک جهان برای نگهداری سگ مبادرت به تهیه لانه‌های چوبی (Kennel) با ابعاد مختلف می‌نمایند که بستگی تامی به جثه سگ دارد. بدین معنی که این قبیل لانه‌های چوبی را در حیاط منزل و یا در باغ قرار داده و حیوان را در آن نگهداری می‌نمایند و برای توله‌ها نیز جایگاهی به صورت گهواره تهیه می‌کنند. آن را به سقف منزل یا محلی که جریان هوا در آن کم باشد آویزان می‌کنند و در موقع شیر خوردن توله‌ها و در مواقع ضروری جایگاه توله‌ها را بالا و پایین می‌برند

 

۵.نگهداری حیوان

به تجربه ثابت شده است سگ‌هایی که بیشتر در یک نقطه به زنجیر بسته شده‌اند حالت سبعیت بخود گرفته و آن‌طور که باید فرامین صاحب خود را اطاعت نکرده و ضعیف و رنجور گشته‌اند و بدین جهت در مواقع بخصوصی لازم است حیوان را بسته و در وقت معینی آن را آزاد نگهدارند تا گردش کند.

گربه‌ها محدودیتی از لحاظ نگهداری و زنجیر بستن آنها نیست و بهتر است آنان را آزاد بگذارند تا در آپارتمان و اطاق‌های مسکونی رفت و آمد نمایند. اما در موقعی که در حیاط گردش می‌کنند بهتر است تحت نظر باشند زیرا در اثر تماس با گربه‌های ولگرد رفته رفته ناراحتی‌هایی برای صاحب خود بوجود می‌آورند.

راه صحیح گرفتن سگ بردن دست زیر سر آن است.

 

۶.نظافت

توجه به مسئله پاکیزگی سگ و گربه و شستشوی به موقع آن‌ها بسیار لازم است. برای این منظور هر چند روز یک بار لازم است با برس کلیه کثافات را از بدن حیوان زایل نموده. سپس با آب و صابون آن‌ها را شستشو داد. استفاده از صابون‌های ضدعفونی کننده مثل صابون سوبلیمه و Bactergentبهتر است. پس از شستشو لازم است بلافاصله نسبت به خشک کردن بدن آن‌ها اقدام نمود. چه در اثر کوچک‌ترین مسامحه ممکن است دام مبتلا به سرماخوردگی شود.

استفاده از لگن و برس و حوله مخصوص برای انجام این کار توصیه می‌گردد.

دیاگرام وارد کردن سوزن کانول در کیسه‌های مقعدی سگ به منظور خارج کردن چرک روش صحیح نگهداری قطره چکان دارو به هنگام قطره چشمی در چشم سگ شستشوی مجرای گوش در اینجا پوششی روی سرنگ یک بار مصرف قرار می‌گیرد. به این مسئله توجه فرمایید که کانون مستقیماً و به طور عمودی در مجرای گوش جای می‌گیرد.

 

۷.تولیدمثل و آبستنی

سگ‌ها از سن ۲ سالگی به بعد برای جفت‌گیری مناسب می‌باشند. برای این منظور لازم است با جفت مناسب و نژاد خوب آمیزش نمایند. تا توله‌های خوبی از نظر ژنتیکی از آن‌ها به دست آید. طول مدت آبستنی در سگ ۵۸-۶۳ روز است و احتمالاً یک هفته کمتر و یا بیشتر ممکن است به طول انجامد. دوره آبستنی در گربه‌ها ۶۳ تا ۶۵ روز است.

در طول مدت آبستنی لازم است توجه کافی به سگ‌ها و گربه‌های ماده مبذول داشت. زیرا در این موقع ممکن است کمبود آهن و کلسیم موجبات کم خونی و کمبود کلسیم دام را سبب شود. بالنتیجه عوارض ناگواری ببار آورد در صفحات بعد ضمن بررسی بیماری‌های سگ و گربه در اطراف اقدامات بهداشتی که به موقع بایستی عملی شود توضیح کافی می دهیم.

 

در این مقاله ۷ مورد از موارد لازم برای نگهداری سگ و گربه بررسی شد.

 

جهت دیدن مقالات بیشتر به روژان پت کلینیک سر بزنید.

 

به پیج اینستاگرام ماهم سر بزنید.

 

بهترین کلینیک دامپزشکی تهران کجاست؟

 

کلینیک دامپزشکی روژان

۰۹۱۲۹۲۶۳۰۵۵- ۷۷۴۶۱۳۶۸-۰۲۱

 

ارسال نظر