درمان بیماری fip گربه

پریتونیت عفونی گربه سانان که به بیماری اف‌آی‌پی نیز معروف می‌باشد توسط یک ویروس از خانواده کروناویروس‌ها ایجاد می‌گردد و یک بیماری بسیار کشنده می‌باشد.
این بیماری اغلب در گربه سانان وحشی کمتر دیده می‌شود. و همچنین از بسیاری از گربه‌هایی که به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند تنها تعدادی دچار بیماری اف‌آی‌پی می‌شوند.
شدت بیماری fip گربه در بین سویه‌های مختلف آن متفاوت می‌باشد. این ویروس می‌تواند به مدت ۴ الی ۶ هفته در محیط زنده بماند. با این حال مقاومتی در برابر ضدعفونی کننده‌ها ندارد. و به راحتی توسط ضدعفونی کننده‌های معمولی از بین می‌رود.

واکسن بیماری fip گربه

بر علیه بیماری اف‌آی‌پی واکسن پیشگیری کننده‌ای وجود دارد. اما به خاطر اثربخشی کم معمولا به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
البته واکسیناسیون ممکن است در محل‌های با ریسک بالای انتقال از جمله گربه‌هایی که در مکان‌های ویژه‌ای مانند مکان‌های پرورشی، پناهگاه‌ها و یا گربه‌هایی که بیرون از خانه زندگی می‌کنند، انجام پذیرد.

راه‌های انتقال بیماری اف‌آی‌پی چیست؟

بیماری fip گربه اغلب از طریق خوردن یا استنشاق ممکن است وارد بدن گربه شود.
و همچنین این بیماری همراه با مدفوع و بزاق از بدن دفع شده و منتشر می‌گردد.
محل تکثیر این ویروس اپیتلیوم روده می‌باشد. و سپس از طریق گلبول‌های سفید به چندین دستگاه بدن انتقال پیدا می‌کند.

بیماری fip گربه چه اندام‌هایی را درگیر می‌کند؟

بیماری اف‌آی‌پی می‌تواند همزمان چندین اندام را در گربه‌ها درگیر نماید.

از جمله این اندام‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کبد
طحال
کلیه
مغز
گره‌های لنفاوی

این ویروس به طور کلی موجب التهاب در عروق خونی نیز می‌گردد.

علائم بالینی بیماری fip گربه:

این بیماری توانایی انتقال و ابتلا در تمامی سنین گربه‌ها را دارد. اما بیشترین شیوع این بیماری در گربه‌های کمتر از ۲ سال می‌باشد.

این بیماری در گربه‌هایی با نژاد خالص و اصیل شایع‌تر می‌باشد. و برخی از نژادها به طور کلی نسبت به بقیه حساس‌تر می‌باشند.

فرم حاد این بیماری می‌تواند بدون علائم بالینی و یا با علائم بالینی خفیفی بروز پیدا کند.

این علائم عبارتند از:

تب
ناراحتی‌های دستگاه تنفسی
اسهال

به طور کلی شدت بیماری اف‌آی‌پی در گربه‌ها را پاسخ ایمنی گربه به این ویروس مشخص می‌کند.

همچنین این بیماری دارای دو فرم مرطوب و خشک می‌باشد.
که فرم مرطوب آن همراه با تجمع مایعات و فرم خشک آن بدون تجمع مایعات است. اما ممکن است گربه‌ها علائم بالینی هر دو فرم را بروز دهند.

فرم مرطوب بیماری اف‌آی‌پی:

فرم مرطوب به طور کلی سریعتر از فرم خشک ایجاد می‌گردد. و موجب التهاب عروقی شدید و در نتیجه آن نشت پلاسما و پروتئین‌های پلاسما به حفره‌های بدن می‌گردد.
در نتیجه نشت پلاسما و پروتئین‌های آن در حفره‌های شکم مایعات در محوطه شکم تجمع می‌یابند.
این فرم معمولاً به خاطر بروز آسیب علائمی از تورم شکمی و تنگی نفس را به همراه خواهد داشت.

Mesocestoides

فرم خشک اف‌آی‌پی:

فرم خشک اف‌آی‌پی گربه بیشتر به صورت مزمن است و با علائم بالینی غیر اختصاصی مانند؛ ضعف، تب کاهش اشتها، بی‌حالی و کاهش وزن همراه می‌باشد.
در این فرم بیماری، می‌توان درگیری چشمی و دستگاه عصبی مرکزی را نیز گاهاً مشاهده نمود.
در وضعیت‌های وخیم‌تر، التهاب قسمت قدامی عنبیه، خونریزی شبکیه، کوری و تشنج نیز مشاهده می‌شود.

ضایعات پیوگرانولوماتوز در محوطه شکم نیز یکی دیگر از علائم این بیماری می‌باشد. که به علت تلاش سیستم ایمنی برای محدود کردن ویروس ایجاد می‌گردند.

درمان بیماری fip گربه

تا به امروز هیچگونه درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده و بعد از هاری این بیماری دومین بیماری مهلک برای گربه‌ها می‌باشد.
البته اخیراً برخی از داروها برای کنترل این بیماری ارائه شده‌اند که تنها بر روی فرم خشک این بیماری تاثیر دارند و بر روی فرم مرطوب اف‌آی‌پی اثربخشی ندارند.
این بیماری به حدی برای گربه‌ها خطرناک می‌باشد که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها گربه را از پای درآورد.
در صورت مشاهده بروز هرگونه علائم بیماری اف‌آی‌پی در گربه فوراً به دامپزشک مراجعه نمایید. تا هرچه سریعتر درمان‌های حمایتی و کنترل کننده برای این بیماری آغاز شوند.

پیشگیری از بیماری اف‌آی‌پی گربه

حال که متوجه میزان خطر این بیماری شده اید احتمالاً به این مسئله فکر می‌کنید که آیا راه پیشگیری برای این بیماری وجود دارد یا خیر.

در ادامه مطلب به موارد پیشگیری از ابتلا به بیماری اف‌آی‌پی اشاره خواهیم نمود:

واکسیناسیون

با آنکه واکسن برای پیشگیری از این بیماری یک راه بسیار مطمئن و قوی نمی‌باشد. اما همچنان یکی از راه‌های موثر پیشگیری از این بیماری محسوب می‌گردد.

دور کردن گربه از محل‌های شلوغ

تا حد امکان گربه خود را به مکان‌هایی که چندین گربه در آنجا وجود دارند نبرید؛ هرچقدر تعداد گربه‌های یک محیط کمتر باشد. احتمال ابتلا به این بیماری نیز کمتر خواهد بود.

اطمینان از تمیز بودن پانسیون‌ها

اگر برای مدتی قصد دارید گربه خود را به پانسیون‌ها و مراکز نگهداری از حیوانات بسپارید قبل از آنکه حیوان را به آنجا انتقال دهید نسبت به نظافت محیط و تمیز بودن آن مکان اطمینان کامل حاصل نمایید.

جلوگیری از جفت گیری گربه های مبتلا