تغذیه و نگهداری گربه تازه متولد شده

از بین حیوانات خانگی معمولا بچه گربه‌ها به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند؛ چراکه درست مانند بچه‌ها موجودات بسیار آسیب پذیری هستند و نمی‌توانند در برابر خطرات از خود مراقبت کنند. اگر تصمیم گرفتید از بچه گربه‌ به عنوان حیوان خانگی مراقبت کنید یا قصد نگهداری از بچه گربه‌ای تنها و بی‌مادر را دارید، باید به تغذیه و نگهداری گربه تازه متولد شده مبذول دارید. زیرا بچه گربه بسیار آسیب پذیر است و در معرض بیماری‌های زیادی قرار دارد.

غذای بچه گربه تازه متولد شده چیست؟

توجه داشته باشید که بچه گربه‌ها نمی‌توانند مانند یک حیوان بالغ غذا بخورند، از طرف دیگر غذاهای آن‌ها با انسان‌ها نیز متفاوت است. پس بهتر است قبل از اینکه بشقاب غذای سایر حیوانات خانگی خود را جلوی او بگذارید یا بشقاب خودتان را با او شریک شوید، نگاهی به لیست زیر بیندازید.

۱- شیرخشک

غذای بچه گربه در ماه‌های اول زندگی شیر خشک است. البته ممکن است او در صورت استفاده از شیر گاو و گوسفند، اسهال بگیرد؛ زیرا به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارد.

۲- غذای خانگی

بعد از گذشت دو ماه از تولد بچه گربه می‌توانید مقدار مصرف شیر خشک را کم کرده و به او غذا دهید. با مشورت با متخصصان تغذیه می‌توانید در خانه غذای مخصوصی را برای بچه گربه تازه متولد شده درست کنید. توجه داشته باشید که معده این موجودات بسیار حساس است و ممکن است با تغذیه نامناسب دچار سوءتغذیه شوند. بنابراین در ادامه یک غذای خانگی برای بچه گربه‌ آموزش داده شده است.

مواد مورد نیاز:

• ۱۰۰ گرم گوشت ران و سینه میکس بدون پوست و استخوان
  • ۱ عدد دل مرغ حدود ۱۰ گرم
  • روغن کلزا ۲ قاشق چایخوری
  • ۲۰۰ میلی گرم تورین (پودر یا کپسول)
  • لوبیا سبز ۲ غلاف
  • برنج یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا کمی آب در قابلمه بریزید و دل مرغ و گوشت را در آن بگذارید تا بپزد. کمی بعد در همان آب مرغ و گوشت برنج و لوبیا را بپزید. سپس این مخلوط را میکس کنید تا یک سس غلیظ درست شود. مرغ و گوشت را ریش ریش کرده و سس غلیظ را روی آن‌ها بریزید. بعد از آن روغن و سس تورین را به غذا اضافه کنید.
نکته مهم:
تمام غذاها باید با نظر و مشورت یک متخصص در برنامه غذایی بچه گربه تازه متولد شده قرار بگیرند؛ چراکه ممکن است حیوان به برخی از آن‌ها حساسیت داشته باشد یا به دلیل نداشتن رژیم غذایی مناسب آسیب ببیند و بیمار شود.

نگهداری از بچه گربه تازه متولد شده

بچه گربه‌های تازه متولد شده، نیازهای مراقبتی بسیار خاصی دارند و اگر مشکلی پیش بیاید یا وظیفه‌ای از سوی شما به فراموشی سپرده شود؛ ممکن است سلامت کلی حیوان به خطر بیفتد. بنابراین نحوه نگهداری صحیح از بچه گربه تازه متولد شده موضوعی است که باید به آن توجه شود.

در ادامه به شما یک راهنمای کامل در مورد مراقبت از گربه تازه متولد شده ارائه می‌دهیم:

زیر ۴ هفتگی

گربه‌ها از صفر تا ۴ هفتگی به عنوان گربه‌های تازه متولد شده در نظر گرفته می‌شوند. در این مدت، بچه گربه‌های تازه متولد شده فقط مهارت‌های حرکتی و هماهنگی بدنی خود را توسعه می‌دهند. این حیوانات هم‌چنین در حال یادگیری نحوه تنظیم دمای بدن خود هستند. در این برهه از زندگی، این گربه‌ها به گرمای بدن مادرشان نیاز دارند. اگر گربه در کنار فرزند خود باشد، بچه گربه تازه متولد شده به محیط گرم، ایمن و تغذیه خوب دسترسی دارد، اما اگر به دلایلی، گربه مادر قادر به مراقبت از بچه گربه‌هایش نباشد؛ مراقبت‌های شما مورد نیاز خواهند بود.

اهمیت گرما در نگهداری از گربه تازه متولد شده

اگر بچه گربه شما مادر ندارد؛ باید با استفاده از وسایلی مانند پد گرمایشی یا گرم کردن در زیر پتو به حیوان کمک کنید تا گرم بماند. هم‌چنین برای راحتی بچه گربه باید از پتوهای نرم استفاده کنید. مهم است که با لمس کردن پد گرمایشی با دستان خود و ایجاد یک مکان راحت در جعبه، مطمئن شوید که حیوان گرم می‌ماند.

بچه گربه شما هنوز برای تنظیم دمای بدنش به کمک نیاز دارد. شما باید تا ۶ هفتگی به بچه گربه خود منبع گرمایی بدهید، زیرا اگر بدن حیوان خیلی سرد شود، ممکن است دچار هیپوترمی (سرمازدگی) شود. با در نظر گرفتن این موضوع، منطقه زندگی گربه باید تحت دمای ۸۵ درجه فارنهایت یا ۲۹ درجه سانتیگراد باشد.

برنامه واکسیناسیون بچه گربه‌ها

واکسیناسیون برای مراقبت از بچه گربه ضروری است. میانگین سنی برای واکسیناسیون بچه گربه ۶ هفته است. این دوره، زمانی است که باید برنامه واکسیناسیون را شروع کنید. بچه گربه تا ۱۶ هفتگی و هر ۳ هفته یکبار واکسن یادآور دریافت میکند. آزمایشات لوسمی گربه سانان و FIV در ۱۲ هفتگی انجام میشوند. واکسن بچه گربه‌ها برای جلوگیری از‌ هاری و سه بیماری ویروسی دیگر تزریق خواهند شد. این بیماری های عفونی ویران‌گر بوده و با واکسیناسیون های ساده قابل پیشگیری هستند.

مشکلات شایع بچه گربه تازه متولد شده

بچه گربه تازه متولد شده به دلیل داشتن بدن ضعیف در معرض بیماری‌های زیادی قرار می‌گیرد و بسیار آسیب پذیر خواهد بود. اگر این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده نشوند، منجر به مرگ بچه گربه می‌شوند. بنابراین افزایش اطلاعات درباره‌ی این مشکلات به حفظ سلامت بچه گربه بسیار کمک می‌کند.

برنامه غذایی گربه

تعدادی از این بیماری‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها در ادامه آمده‌اند:

۱- عفونت چشم بچه گربه تازه متولد شده

اولین بیماری که ممکن است بچه گربه‌ها به آن مبتلا شوند عفونت چشم بچه گربه‌ تازه متولد شده است. این بیماری می‌تواند به دلایلی مانند موارد زیر به وجود آید.

• ورود ترشحات واژن هنگام زایمان از مادر به بچه گربه
  • محیط غیر بهداشتی
  • ویروس تبخال

علائم عفونت چشم

– چشم ملتهب و قرمز شده و ترشحات زیادی دارد
– به دلیل ترشحات پلک بالا و پایین به هم می‌چسبد و خشک می‌شود.
– زخم شدن قرنیه چشم بچه گربه
– تخریب کره چشم

در این بیماری بچه گربه بعد از ۱۴ روز قادر به جدا کردن پلک پایین و بالایی خود نیست و نمی‌تواند چشم باز کند. برای درمان این بیماری باید به دامپزشک مراجعه کنید. دامپزشک ابتدا پلک بچه گربه را مرطوب کرده و سپس به آرامی آن‌ها را ماساژ می‌دهد. مدتی بعد به آرامی پلک‌ها را از هم جدا و با یک داروی مخصوص شستشو می‌دهد. بعد از آن یک پماد آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا این بیماری به طور کلی برطرف شود.

۲- سرطان

سرطان در گربه‌ها همانند انسان‌ها دو عامل ارثی و محیطی دارد. علائم این بیماری عبارتند از:

• التهاب
  • تغییر در وزن
  • بوی بدن دهان
  • اسهال یا استفراغ
  • دشواری در تنفس، مدفوع یا ادرار
  • زخم‌های مداوم یا عفونت پوستی
  • ترشح غیر طبیعی از نقاط مختلف بدن
  • لکه‌های پوسته پوسته یا قرمز
  • بی‌حالی

البته همیشه نکاتی هستند که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید ابتلای بچه گربه به سرطان را کاهش دهید. به عنوان مثال از آن جایی که شایع‌ترین نوع سرطان، سرطان پوست است؛ نگهداری بچه گربه‌ها دور از نور مستقیم و اشعه‌های خطرناک می‌تواند از بروز آن جلوگیری کند.

۳- ویروس نقص ایمنی بچه گربه تازه متولد شده

بچه گربه‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است تا مدت‌ها علائمی نداشته باشند. این ویروس در بدن آن‌ها به کندی پیش می‌رود اما به تدریج سیستم ایمنی آن‌ها را از بین می‌برد. در صورت بروز این بیماری بدن بچه گربه ضعیف شده و او در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرد‌.

علائم این بیماری شامل موارد زیر است:
  • تغییر رفتار
  • کم خونی
  • التهاب لثه
  • بیماری دندان
  • عطسه کردن
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • ریزش مو

برای درمان بیماری نقص ایمنی می‌توانید از طریق راه‌های زیر اقدام کنید.

– استفاده کردن از واکسن با مشورت متخصص
– نگهداری گربه در خانه و دور از سایر گربه‌های آلوده
– استفاده از داروهای تجویزی متخصص

۴- دیابت

دیابت در بچه گربه‌ها مانند انسان‌ها دو نوع دارد.

نوع (۱) که به دلیل عدم تولید انسولین ایجاد می‌شود.

نوع (۲) که اختلال در تولید انسولین همراه با پاسخ ناکافی هورمون را به همراه دارد.
گربه‌های دارای دیابت نوع اول می‌توانند به نوع دوم نیز مبتلا شوند.

علائم بیماری دیابت عبارتند از:
  • بی حالی
  • افزایش ادرار
  • کمبود آب بدن
  • رشد موی نامرتب
  • عفونت مجاری ادراری
  • نفس غیرمعمول با بوی شیرین
  • تغییر در اشتها (افزایش یا کاهش)
  • تشنگی بیش از حد و افزایش مصرف آب
  • ادرار کردن در مناطقی غیر از جعبه بستر

تحریک برای دفع ادرار و مدفوع

گربه‌های مادر مطمئن می‌شوند که بچه گربه‌ها ادرار و مدفوع‌شان را دفع می‌کنند. الان این وظیفه مهم بر عهده شماست! بچه گربه‌های یتیم خیلی جوان بدون کمک شما نمی‌توانند ادرار و مدفوع کنند، بنابراین این بخش مهمی از مراقبت از بچه گربه در نوزادی است. قبل و بعد از هر شیر دادن، بچه گربه را به آرامی روی قسمت پایین شکم و اندام تناسلی با یک پنبه‌ مرطوب گرم یا دستمال توالت آغشته به آب گرم بمالید. ما به این عمل می‌گوییم تحریک کردن.

ادرار زرد کم رنگ ایده‌آل برای بچه گربه است. اگر ادرار تیره‌تر باشد، ممکن است بچه گربه‌ کم‌آب باشد. به غذای گربه آب بیشتری اضافه کنید. بچه گربه باید بعد از هر بار تحریک ادرار کند. هم چنین بچه گربه باید حداقل یک بار در روز مدفوع کنند. البته برای بچه گربه‌ای که به تازگی تحت مراقبت شما قرار می‌گیرد طبیعی است که تا ۴۸ ساعت مدفوع نکند.

وقتی بچه گربه ۳ تا ۴ هفته سن دارد، دیگر نیازی به کمک برای از بین بردن مواد زائد بدن خود ندارد. یک جعبه خاک را در دسترس بچه گربه قرار دهید و تمام.