کلینیک دامپزشکی روژان

خصوصیات و ویژگی خرگوش ها [ریتم روزانه زنگی، زادو ولد و…]

در این مقاله نکات جالبی درمورد خصوصیات و ویژگی خرگوش ها آورده شده:

 

با مطالعه این مقاله شما اطلاعات زیادی درمورد خصوصیات و ویژگی خرگوش ها، نحوه زاد و ولد خرگوش ها ،ریتم زندگی خرگوش ها و… بدست می آورید:

 

۱.اولین مورد از خصوصیات و ویژگی خرگوش ها، ریتم روزانه خرگوش ها:

 

خصوصیات و ویژگی خرگوش

بسیاری از فرآیندهای رفتاری و فیزیولوژیکی خرگوش‌ها، ریتم روزانه آشکاری را نشان می‌دهند. در آخر عصر، خرگوش‌های وحشی از سوراخ‌هایشان برای تغذیه، جستجو، اجتماعی شدن و جفت­گیری بیرون می‌آیند. چریدن در ابتدای صبح و قبل از بازگشت خرگوش به قلمرو، ادامه می یابد. فضولات سفت در طول این دوره‌ها روی زمین رها می‌شوند. در­حالی­که خرگوش در طول روز در سوراخ استراحت می‌کند، کائوکوتروفی (caecotrophy) بین ساعت ۰۸.۰۰ و ۱۷.۰۰ اتفاق می‌افتد (بخش ۱.۳.۱ را ببینید).

خرگوش‌های ماده در صبح زایمان و در شب خرگوش‌های نوزاد را تغذیه می‌کنند (مک برید، ۱۹۸۸). این مدل خرگوش‌های اهلی ­شده نیز از ریتم طبیعی روزانه پیروی می‌کنند. خرگوش‌های آزمایشگاهی به میل خود بین ساعت ۶.۰۰ تا نیمروز غذای کمی مصرف می‌کنند و این غذا را بین ساعت ۱۷.۰۰ و نیمه­ شب افزایش می‌دهند و در طول شب، تغذیه زیادی دارند. کائوکوتروف­ها در دوره­ای که غذا خوردن در صبح و طول عصر به حداقل می‌رسد، دفع می‌شوند. اگر غذا کنترل­ شده باشد، کائوکوتروف­ ها تقریباً ۵ ساعت پس از صبحانه دفع می‌شوند. اگر به خرگوش‌ها قلاده نصب شود تا از جذب کائوکوتروف­ها جلوگیری شود، تغذیه در طول دفع کائوکوتروف ها متوقف و نشان از این موضوع دارد که توقف غذا با پُرسازی روده ارتباطی ندارد (هو مایک و همکاران، ۱۹۸۴).

الگوی تغذیه روزانه، فرآیندهای هضم و گوارش و تحریک روده­ای را متأثر ساخته و از ریتم شبانه ­روزی پیروی می‌کند. هضم غذا با حرکت روده و دفع فضولات سفت، مرتبط است. کائوکوتروف­ها با کاهش انقباض روده­ای ارتباط دارند،به­طوری­که انقباضات روده­ای زمانی که جانور در حال تغذیه است، به حداکثر خود می‌رسد. اگر غذا کاملاً پس زده شود، ریتم شبانه ­روزی انقباضات روده­ای حفظ می‌شود ولی تکرار کمتری دارد و این امر با تولید فضولات سفت و نرم مرتبط نیست(هو رینکی و همکاران، ۱۹۸۴).

جذب اسیدهای چرب سبک و متابولیسم‌هایشان در کبد، ریتمی شبانه­روزی و موازی با فعالیت غدد کلیوی دارد. جذب اسید چرب سبک در گردش خون در طول مرحله دفع فضولات سفت، بزرگ‌ترین حالت است ولی سطوح جانبی به­طور قابل­ملاحظه­ای ثابت می‌ماند (ورنی، ۱۹۸۷). تولید اسید صفرا ریتم شبانه­ روزی دارد (فیکیت، ۱۹۸۹).

تغییرات روزانه در مقادیر هماتولوژیکال (فوکس و لایرد، ۱۹۷۰) با کمترین گلبول سفید خونی و میزان لنفوسیت در انتهای عصر و بعد از ظهر و در ارتباط با شمارش نوتروفیل افزایش­یافته، اتفاق می‌افتد. اوج مقادیر نوتروفیل در طول عصر و کمترین میزان آن در صبح اتفاق می‌افتد. نیتروژن اوره خون، تغییر روزانه­ای را نشان می‌دهد و با الگوهای تغذیه مرتبط است. حتی دمای بدن از سیکل ۲۴ ساعته پیروی می‌کند (لازوروز-بارلو، ۱۹۲۸).

 

 

۲.زاد و ولد خرگوش ها:

خصوصیات و ویژگی خرگوش 2

 

اهلی کردن منجر به ایجاد طیف گسترده ­ای اززاد و ولد با ویژگی‌های مختلف می‌شود. به­طور­کلی،گونه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند: گونه‌های فانتزی (fancy) و گونه‌های خزدار (استندفورد، ۱۹۹۶). گونه‌های خزدار شامل خرگوش‌های رکس، آنقوره و نرم‌ می­شوند که بافت پوششی زیبایی دارند. نژادهای فانتزی شامل خرگوش‌های بلژیگی و لپه و خرگوش‌های کوتوله بوده که ویژگی‌های جسمی متفاوتی دارند. بسیاری از خرگوش‌های خانگی متعلق به نژادهای کوچک‌تری مانند گونه کوتوله، هلندی یا انگلیسی هستند.

معمولاً پرورش­ دهندگان خرگوش اصیل، مازاد نوع اولیه را به تاجر خرگوش خانگی می‌فروشند و گاهی اوقات یک یا بیش از یک گونه ناشناخته به یک حیوان خانگی تبدیل می‌شود. سر سلسله اجداد معمولاً زمانی که خرگوش ۸ تا ۱۰ هفته شد، با حلقه‌های آلومینیوم روی زانو شناسایی می‌شود. حلقه‌ها توسط انجمن خرگوش انگلیس در اندازه‌های مختلف تأمین می‌شوند. هر حلقه دارای سال تولد است و عدد یکتایی دارد که خرگوش با آن شناخته می‌شود. بسیاری از خرگوش‌های خانگی حاصل پیوند بین خرگوش‌های خانگی‌ بوده و دو رگه هستند. این گونه‌ها همانند سایر حیوانات خانگی در معرض بیماری قرار دارند، مثلاً خرگوش‌های کوتوله در معرض بدجفتی ارثی دندان پیشین قرار دارند (فوکس و کریری، ۱۹۷۱). شیوع نئوپلاسیای رحمی بین خرگوش‌های هلندی، هاوانا و مازویی بسیار زیاد است (گرینی، ۱۹۴۱).

 

۳.خانه سازی خرگوش ها:

 

تصویر خانه سازی خرگوش ها

 

ماهیت کاملاً مطیع خرگوش در ترکیب با نرخ رشد سریع و باروری منجر به پرورش بسیار وسیعآن برای اهداف آزمایشگاهی و تجاری شده است. واحدهای مسکونی چندهزار نفری در کشورهای چین، مجارستان و ایالات­متحده آمریکا یافت شده‌اند. در جهان توسعه­یافته، تعداد اندکی از خرگوش‌ها معمولاً به­صورت “یخچال‌های بیولوژیک” نگهداری شده‌اند که یک منبع گوشت تازه و راحت در دسترس و قابل خوردن هستند (چیکه و همکاران، ۱۹۸۲).

Clostridial enterotoxaemia در خرگوش
ادامه مطلب

نیازهای رفتاری و اجتماعی این حیوانات زمانی که در قفس‌های کوچک و مشبک یا جعبه‌های بسیار کوچک نگهداری می‌شوند، نادیده گرفته می‌شود. انجمن رویال پیشگیری از آزار حیوانات (RSPCA)، دپارتمان روابط محیطی، غذا و کشاورزی (DEFRA) و سایر انجمن‌های سلامت و رفاه، پنج حق رفاه حیوانات را ارائه داده‌اند تا رهنمودی برای پرورش و تغذیه حیوانات جهت بهبود هرچه بیشتر رفاه حیوانات خانگی باشد.

  • حق گرسنگی و تشنگی
  • حق ناراحتی
  • حق آسیب درد و بیماری
  • حق رفتار نرمال
  • حق ترس و پریشانی

پیامدهای رفاهی مربوط به نگهداری خرگوش‌ها در قفس که از غریزه‌های طبیعی پیروی نمی‌کنند، بسیار زیاد است. الگوهای رفتاری غیرعادی ازجمله استرئوتایپی و بی­تابی ثبت شده‌ است. رفتار پنجه­زنی و برنده به سیم‌های ثابت در خرگوش‌هایی مشاهده شده است که در قفس‌های کوچک محبوس شده‌ و برای آن‌ها جعبه‌های آشیانه و ملافه رختخواب برای پوشاندن خرگوش‌های جوان آماده نشده است (استایواکر، ۱۹۹۲). ارتباط بین اندازه کوچک قفس و شرایط دردناکی ازجمله اختلالات اسکلت یا پودودیرمالاتی (pododermatitis) در خرگوش‌های پرورشی مشاهده شده است (دریچر، ۱۹۹۳؛ دریچر و لوئفلر، ۱۹۹۶). خرگوش‌های نگهداری­شده در قفس‌های سیمی و خرگوش‌های نگهداری ­شده در شرایط خانگی در طبقات محکم، تفاوت‌های مورفولوژیکی در غدد کلیوی دارند (دریچر و بریج، ۱۹۹۳).

 

در سال‌های اخیر، شرایط بسیاری از خرگوش‌های آزمایشگاهی بهبود یافته است. این خرگوش‌ها در گروه‌های اجتماعی ۴ تا ۸ تایی بدون هیچ آسیب بهداشتی نگهداری می‌شوند (تورنر و همکاران، ۱۹۹۷). اثبات شده است که خرگوش‌ها مجاورت با یکدیگر را ترجیح می‌دهند، به­طوری­که در گونه‌های اجتماعی با سلسله­مراتب مشخص زندگی می‌کنند. آن‌ها همچنین “با ابزارهای غنی تعامل دارند” ازجمله شاخه‌های گیاهان، اسباب­بازی‌های طوطی­وار و یا توپ‌های طراحی­شده برای گربه‌ها (هالس و همکاران، ۱۹۹۱). نگهداری خرگوش‌ها با این روش هم به نفع خرگوش‌ها بوده و هم برای افرادی که به دنبال آن‌ها هستند، مفید است. لا (۱۹۹۴) واکنش تکنسین‌های حیوان را به گروه خانگی ارائه داد. وی اظهار داشت که: “آن‌ها دریافته‌اند که کار با خرگوش‌هایی که در جلوی قفس هستند، حین شنیدن صدای افراد، راحت­تر از زمانی است که از دور تکان می‌خورند” و “دیدن تعامل خرگوش‌ها با یکدیگر دلپذیر است.”

استافاچر (۱۹۹۲) به­طور جزئی روش‌های زیادی را ارائه داده که از طریق آن‌ها خانه­سازی برای خرگوش‌ها امکان ارائه الگوهای رفتاری غریزی را به آن‌ها می‌دهد. برخلاف این پیشرفت‌ها، بسیاری از خرگوش‌های ارائه­شده و پرورش­یافته هنوز کل زندگی‌شان را در قفس‌های کوچک زندگی می‌کنند. برخی پرورش­دهندگان همچنان اصرار دارند که باید خرگوش‌ها به­صورت تکی در قفس‌های کوچک نگهداری شوند و جعبه‌های بزرگ منجر به بروز رفتارهای تهاجمی و مشکلات رفتاری می‌شود (استندفورد، ۱۹۹۶).

درنهایت، انجمن‌های مالکیت خانگی از ماهیت اجتماعی خرگوش و نیاز به چریدن آن‌ها اطلاع دارند. افزایش ثابتی در تعداد خرگوش‌های خانگی و وضعیت خرگوش‌هایی که از کوچک بودن به اعضاء خانواده تبدیل شده‌اند، وجود دارد. یک خرگوش می‌تواند با خرگوش‌های بزرگ­سالی که در تمام روز در بیرون فعالیت می‌کنند و نیازهای سگ و گربه را تأمین می‌نمایند، مصاحبت داشته باشد. باعث امیدواری است که نگهداری خرگوش‌های خانگی در محدوده‌های انفرادی در قفس­هایی در انتهای باغ اکنون به پایان رسیده است. مقررات مربوط به رفاه خرگوش‌ها در باکس ۱.۱ خلاصه شده‌ است.

 

۴.آنقوزه ها:

خصوصیات و ویژگی خرگوش 3

 

آنقوره‌ها از صدها سال پیش برای تولید پشم، پرورش می‌یافتند. پشم‌های چیده­شده، به­تنهایی و یا با ترکیب با پشم گوسفند ریسیده می‌شوند. پشم‌های چیده­شده بر پشم‌های بریده­شده اولویت دارند. آنقوره‌های تجاری با روش خاصی نگهداری شدهتا از لکه­ و کدر شدن محافظت شوند. ژاکت‌های پشمی به مدت دو تا سه هفته برای کاهش افت گرما یا عریان شدن پشم می‌توانند روی پشت قرار گیرند (لباس و همکاران، ۱۹۹۸). آنقوره‌های تجاری با bedding نگهداری نمی‌شوند بلکه در طبقات مشبک سیمی نگهداری شده و علوفه روی دندانه‌ها قرار می‌گیرند. پوشش‌های بلند خالص، نقص خاصی برای حیوانات خانگی دارد زیرا حفظ و نگهداری خرگوش از زیرپایی­ها و گره‌ها مشکل است. جای تعجب نیست که بگوییم بسیاری از آنقوره‌ها از پناهگاه‌های نجات و بازگشت مجدد به خانه، به دست آمده‌اند. این نژاد در معرض انسداد روده­ای از طریق موهای جذب­ شده است.

 

 

در این مقاله اطلاعات زیادی درمورد خصوصیات و ویژگی زندگی خرگوش ها آورده شده بود.

 

جهت دیدن مقالات بیشتر به روژان پت کلینیک سر بزنید.

 

به پیج اینستاگرام ماهم سر بزنید.

 

بهترین کلینیک دامپزشکی تهران کجاست؟

 

کلینیک دامپزشکی روژان

۰۹۱۲۹۲۶۳۰۵۵- ۷۷۴۶۱۳۶۸-۰۲۱

 

ارسال نظر