دیستمپر در سگ

دیستمپر در سگ (علل، پیشگیری، درمان)

دیستمپر در سگ چیست؟

دیستمپر یک بیماری ویروسی می‌باشد که عامل آن یک ویروس آر ان ای تک رشته‌ای از خانواده پارامیکسو ویروس‌ها می‌باشد.

در اصطلاح فارسی به دیستمپر بیماری هزار چهره و در اصلاح آمریکایی به این بیماری، بیماری چرچیل گفته میشود.

چرا که این بیماری دارای طیف وسیعی از علائم و شدت و حدت میباشد که در سگ های مختلف به شکل های مختلف خود را نشان میدهد.

بیشتر سگ‌هایی که در معرض این بیماری قرار می‌گیرند، توله سگ‌های واکسینه نشده و سگ‌های بالغ غیر ایمن یا با ایمنی ضعیف می‌باشند.
در واقع دیستمپر یک بیماری تنفسی ویروسی است که، می‌تواند منجر به آسیب مغزی نیز شود.

اگر سگ‌های مبتلا به دیستمپر تحت مراقبت و درمان‌های پزشکی به موقع قرار نگیرند، مرگ آنها به احتمال زیاد حتمی خواهد بود.

راه‌های انتقال بیماری دیستمپر چیست؟

ویروس دیستمپر در سگ از طریق هوا و تماس مستقیم یا غیر مستقیم، مانند؛ ظرف آب و غذای مشترک، لباس، ملحفه، جای خواب، کفش، فرش، وسایل بازی و… با حیوان آلوده به سرعت منتقل می‌شود.
همچنین سگ‌های باردار، از طریق جفت می‌توانند این ویروس را به جنین خود منتقل کنند.
به همین علت واکسیناسیون قبل از بارداری، بسیار برای سگ‌ها مهم است.
همچنین ویروس می‌تواند از طریق ترشحات تنفسی مانند؛ چشم و بینی، قطرات سرفه و یا ترشحاتی از جمله استفراغ، مدفوع و ادرار نیز انتقال پیدا کند.
سگ‌های مشکوک به داشتن ویروس دیستمپر باید تا زمانی که کاملاً بهبود پیدا کنند، ایزوله شوند.
همچنین سگ‌های بهبود یافته از این بیماری نیز باید تا چهار ماه بعد از بهبودی کامل، از دیگر سگ‌ها جدا باشند. چرا که ممکن است حتی تا چهار ماه بعد از بهبودی نیز ویروس انتقال پیدا کند.

علائم دیستمپر در سگ‌ ها چیست؟

علائم بیماری دیستمپر در سگ‌ ها، معمولاً به صورت ترشحات چشم، تب، از دست دادن اشتها و آبریزش بینی آغاز می‌شوند.
به طور معمول سگ‌ها حدوداً ۳ تا ۶ روز بعد از ابتلا به این ویروس تب می‌کنند. اما نشانه‌های اولیه بیماری، به شدت بیماری بستگی دارد و اینکه چگونه بدن سگ به آن واکنش نشان دهد.

به طور کلی دیستمپر در سگ‌ها می‌تواند علائم زیر را دارا باشد:

1. تب
  2. آبریزش بینی
  3. ترشحات چشم
  4. بی‌حالی
  5. بی‌اشتهایی
  6. سرفه
  7. ذات الریه، پنومونی یا درگیری‌های تنفسی
  8. استفراغ
  9. اسهال
  10. التهاب مغز و نخاع
  11. آماس پوستی (به ندرت)
  12. تخریب گلبول‌های سفید
  13. مشکلات چشم
  14. سخت شدن پنجه پا
  15. مینای دندان غیرمعمول
  16. لکوپنی یا کم شدن گلبول‌های سفید خون پنومونی یا درگیری‌های تنفسی
  17. درگیری‌های عصبی شدید

در مراحل بسیار حاد این بیماری، ممکن است هیپرکراتوز پاشنه پا نیز برای حیوان پیش بیاید.
هیپرکراتوز پاشنه پا که به بیماری پد پا نیز معروف است. به صورت ضخیم شدن و سفت شدن پاشنه پا و درد در آن قسمت خود را نشان می‌دهد.

بوی نامطبوع گوش

در مراحل بسیار پیشرفته بیماری ممکن است علائم زیر نیز در حیوان مشاهده شود:

1. نوسان سر
  2. چرخش
  3. فلج کامل و یا ناقص
  4. حرکات چشم تکراری یا نیستاگموس
  5. تکان خوردن و لرزش عضلات
  6. تحرک با افزایش بزاق و حرکات جویدن
  7. تشنج
  8. رخوت، فلجی، رعشه، لرزه
  9. پرش‌های عضلانی متناوب یا تشنج ماهیچه‌ای
  10. درد گردن
  11. مرگ

دوره کمون بیماری دیستمپر در سگ‌ ها:

دوره کمون بیماری دیستمپر، در سگ‌ها ۱ تا ۶ هفته در اکثر موارد، و علائم آن بیشتر در عرض ۱ تا ۴ هفته بروز پیدا می‌کند.

انواع سگ آپارتمانی بدون صدا

پیشگیری از بیماری دیستمپر در سگ‌ ها:

بهترین راه مقابله با این بیماری کشنده، واکسیناسیون توسط دامپزشک می‌باشد.
واکسن بیماری دیستمپر به صورت ویروس زنده ضعیف شده می‌باشد، که برای تحریک گلبول‌های سفید خون به ساختن آنتی بادی بر علیه این بیماری به سگ تزریق می‌شود.

برای این ویروس، واکسن کشته شده نیز وجود دارد، که گاها بنا به تشخیص دامپزشک از آن استفاده میشود.
البته سبک زندگی سالم نیز به اندازه واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری دیستمپر در سگ‌ها ضروری می‌باشد.
تغذیه مناسب و با کیفیت، خواب آرام، محیط تمیز و بدون استرس، بازی کردن با سگ و استفاده از مکمل‌های مورد نیاز سگ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و در پی آن مقاومت بیشتر بدن سگ در برابر این بیماری و تمامی بیماری‌ها بینجامد.

تشخیص بیماری دیستمپر در سگ‌ ها چگونه است؟

دامپزشک برای تشخیص بیماری دیستمپر در زمان معاینه سه نکته مهم را بررسی می‌کند:

• نشانه‌های بیماری در سگ
  • سابقه واکسیناسیون
  • محیط زندگی

همچنین برای تشخیص نهایی از راه‌های زیر استفاده می‌نماید:

• شمارش کامل سلول‌های خونی(CBC)
  • نمونه برداری
  • اشعه ایکس

با توجه به نتیجه نتایج آزمایشات، در نهایت دامپزشک می‌تواند به طور دقیق تشخیص دهد که علائم سگ نشان دهنده بیماری دیسمپر هستند یا خیر.
در نهایت از آنجا که درمان به موقع این بیماری بسیار مهم می‌باشد، باید پس از مشاهده اولین علائم بلافاصله به دامپزشک مراجعه نمایید و از خود درمانی و اقدامات خودسرانه به شدت بپرهیزید.
به طور کلی مطابق تحقیقات ۹۶ درصد مبتلایان، به طور قطعی از بین خواهند رفت. و تنها حدود ۴ درصد از سگ های مبتلا به دیستمپر نجات خواهند یافت. که اصطلاحا هیرو یا قهرمان خوانده میشوند.

درمان بیماری دیستمپر در سگ‌ ها چگونه انجام می‌شود؟

در واقع هیچگونه درمان مشخصی برای این ویروس وجود ندارد.
درمان‌هایی که دامپزشک برای سگ مبتلا به دیستمپر انجام می‌دهد، درمان‌های حمایتی هستند.
این درمان‌ها معمولاً شامل رساندن آب و مواد مغذی به بدن سگ‌ها از طریق سرم‌ها، کنترل اسهال و استفراغ در سگ‌ها، استفاده از ویتامین‌های گروه ب مخصوصاً ب ۱ برای آسیب کمتر به بافت‌های عصبی، و یا استفاده از داروهای ضد تشنج در صورت لزوم می‌باشد.
همچنین ممکن است دامپزشک برای آنکه احتمال بروز عفونت‌های ثانویه در این بیماری برای سگ‌ها زیاد است، از آنتی بیوتیک‌ها در درمان سگ استفاده کند.

آیا یوتانایز یا مرگ خوب برای تمامی موارد دیستمپر در سگ‌ ها انجام می‌شود؟

یوتانایز برای حیوانات یا اوتانازی یا مرگ خوب ممکن است فقط در شرایط بسیار سخت و مراحل آخر بیماری که دیگر به طور کامل سیستم ایمنی بدن از بین رفته باشد، تنها مطابق پروتکل های آن کشور، برای سگ مبتلا انجام گیرد.
در نهایت اگر سگ شما قبلاً واکسیناسیون بر علیه بیماری دیستمپر انجام داده باشد و سیستم ایمنی سالم و قوی داشته باشد، به احتمال زیاد درمان خواهد شد و یوتانایز آخرین راه و آخرین مرحله برای این بیماری، زمانی که دیگر هیچگونه امیدی نباشد ممکن است انجام شود.