کلینیک دامپزشکی روژان
سرما گزیدگی FROST پرندگان زینتی

سرما گزیدگی FROST پرندگان زینتی

در این مقاله همه چیز در خصوص سرما گزیدگی FROST پرندگان زینتی بررسی شده است، با ما همراه باشید؛

سرما گزیدگی FROST

علت شناسی و آسیب شناسی ها:

سرما زدگی یک آسیب موضعی بافت است که ناشی از انجماد و ذوب شدن بافت نرم است. این می‌تواند مشکل شایعی در پرندگان موجود در اقلیم‌های سردتر باشد و اغلب زمان شروع هوای سرد غیر منتظره است و زمانی که پرندگان در سطوح فلزی (یا سیمی) قرار می‌گیرند یا زمانی که اختلال گردش خون به انگشتان و پا از قبل وجود داشته باشد، مشکل شایعی است. پرندگان غیر بومی که در سرما نگهداری می‌شوند نیز در معرض ریسک بزرگ تری هستند. پاتوفیزیولوژی شامل آسیب انجماد اولیه و اختلال عروق ثانویه است. سرمازدگی اولیه بافت ابتدا منجر به گشادشدن رگ (غالباً ماهیت تپنده دارد) و سپس با پیشرفت سرما زدگی در انجماد منجر به انقباض عروق می‌شود. بنابراین آسیب به ناحیه مبتلا ناشی از آسیب مستقیم سلولی و ایسکمی است و دومی معمولاً برجسته تر از اولی است.

بافت آسیب دیده واسطه‌های ملتهب را آزاد نموده که باعث انقباض بیشتر عروق، تجمع پلاکت و ترمبوز می‌گردد و منجر به چرخه بیشتر آسیب microvascular، هیپوکسی، آسیب بافت و آزادسازی بیشتر میانجی ملتهب می‌شود. این سیر آبشاری فقط محدود به نهایت آسیب دیدگی نمی‌شود و مرگ ناشی از رویش آسپتیک endocarditis دریچه ای در پرندگان مبتلا به سرمازدگی ثبت شده است.

تشخیص:

سابقه قرار گیری در برابر سرما همراه با شواهد درد (لنگیدن، قطع عضو خود) و کمبود proprioceptive در اندام مبتلا می‌تواند منجر به تشخیص احتمالی قبل از بروز تغییرات فیزیکی شود. پس از ۲۴ ساعت ورم و آماس انگشتان بروز یافته ولی خط demarcation نکروز ممکن است چند هفته بعد ظاهر شوند.

درمان:

لازم است که درمان هرچه زودتر و قبل از بروز نکروز آغاز گردد. سه هدف در درمان وجود دارد: حفظ بهینه خون رسانی به بافت مبتلا؛ اجتناب از عفونت‌های ثانویه و ایجاد بی حسی. اگر بافت هم چنان منجمد باشد، گرم کردن مجدد سریع در حمام آب گرم به تدریج توصیه می‌گردد. باید از ماساژ دادن ناحیه مبتلا اجتناب ورزید چرا که احتمالاً سبب آسیب بیشتر بافت می‌گردد. داروهای ضد التهاب غیر استروئید می‌توانند التهاب را کاهش داده و از آزادسازی مجدد اسباب التهاب جلوگیری می‌کنند. پنوکسی فیلین با کاهش چسبندگی لکوسیت به اندوتلیوم عروقی و منعطف کردن گلبول‌های قرمز و امکان عبور از عروق آسیب دیده خون رسانی را از طریق عروق ملتهب بهبود می‌بخشد.

رفتارشناسی پرندگان زینتی
ادامه مطلب

Isoxsuprine یک آگونیست بتا آدرنرژیک است که می‌تواند به عنوان گشادکننده عروق به کار رود ولی به نظر می‌رسد در بافت‌هایی که نسبتاً سالم تر اند نسبت به بافت آسیب دیده، عملیاتی تر باشد. به همین ترتیب، ممکن است این دارو به چند روز ابتدایی پس از آسیب محدود گردد. کرم آلوئورای موضعی ممکن است مفید واقع گردد ولی وضعیت عملکرد آن هم چنان مبهم است. عفونت‌های ثانویه با Clostridia spp. یا فلور نرمال پوست کاملاً شایع است. استفاده از آنتی بیوتیک های هدایت شونده به این باکتری‌ها مانند آموکسی سیلین اسید کلاولانیک برای چند هفته پیشنهاد شده است.

گزش سرمازدگی می‌تواند یک وضعیت بسیار دردناک باشد و به این ترتیب برای بی حسی مناسب است که از اپیوئیدها و ترامادول به همراه ضد التهاب‌های غیر استروئیدی استفاده کرد. دبریدمان جراحی یا قطع عضو باید تا زمانی که خط علامت گذاری ظاهر شود به تأخیر بیافتد. این ممکن است ۳-۶ هفته طول بکشد.

 

 

 

 

 

 

در این مقاله همه چیز در خصوص سرما گزیدگی FROST پرندگان زینتی بررسی شد.

جهت دریافت اطلاعات رایگان بیشتر به وبسایت و پیج ما مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

تذکر مهم : این مطلب برگرفته از کتاب طب پرندگان زینتی است. نکته قابل توجه این است که تشخیص و درمان هر بیماری ای الزاما بر عهده دامپزشک است. و درمان های نامبرده شده در مقالات وبسایت صرفا جهت آشنایی افراد با برخی مطالب ابتدایی است. بدیهی است که کلینیک و سایت روژان پت هیچ گونه مسئولیتی در خصوص انجام اعمال خودسرانه افراد ندارد.جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد منابع ما به این مقاله مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

بهترین کلینیک دامپزشکی تهران کجاست؟

 

کلینیک دامپزشکی روژان

۰۹۱۲۹۲۶۳۰۵۵- ۷۷۴۶۱۳۶۸-۰۲۱