سوختگی دهان سگ و گربه

اگر شما نیز در خانه از یک سگ یا گربه دوست داشتنی مراقبت میکنید، احتمالا ممکن است با آمدن در آشپزخانه یا کنار شومینه با لیس زدن غذا یا زغال داغ دچار سوختگی دهان شده باشند.

علائم سوختگی دهان سگ و گربه

۱.حیوان کاملا علائم گرسنگی و ضعف را نشان میدهد اما نسبت به خوردن غذا و آشامیدن آب بی میل است.

۲.بزاق دهان سگ و گربه به طرز قابل توجهی نسبت به قبل افزایش یافته است.

۳.گاهی اوقات حیوان سرش را درمیان دستانش میگیرد.

۴.به اطرافیان و صاحبانش نگاه میکند و درواقع انگار که با نکاه و چشمانش طلب کمک مینماید.

۵.با باز کردن دهان حیوان به لثه ها و زبان حیوان نگاه کنید و به دنبال تورم و سیاه شدگی بگردید.

اقدامات لازم در هنگام سوختگی دهان سگ و گربه:

• اگر مشاهده میکنید که این سوختگی در سطح وسیع و شدید است، حیوان را نزد دامپزشک ببرید تا درمان های لازم صورت پذیرد.
  • سوختگی های متوسط و سبک معمولا به صورت خود محدود شونده بهبود می یابند و پس از چند روز حال حیوان مساعد خواهد شد.
  • تا زمان بهبودی کامل بهتر است از غذاهای نرم و آبکی در تغذیه حیوان استفاده نمایید‌.
  • اگر آن غذا یا جسم داغ را حیوان قورت داده باشد و مری و حنجره دچار آسیب و سوختگی شده باشد، باید فورا حیوان را نزد دامپزشک ببرید.
    تا از نظر عفونت و وجود جسم خارجی در مری بررسی گردد. و اقدامات لازم توسط دامپزشک برای جلوگیری از عفونت و آسیب بیشتر انجام پذیرد.
نفریت در سگ ها (Nephritis)

سوختگی دهان در سگ و گربه بطور کلی و در اکثر مواقع بصورت خود به خودی بهبود پیدا میکند و تنها نیاز است که چند روز کمی رعایت حال حیوان را نمایید.
اما گاها سوختگی های شدید و نیازمند مداخله برای حیوان پیش می آید.
در هر صورت بهتر است پس از ایجاد سوختگی برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از عفونت و تسریع در درمان، حیوان را نزد دامپزشک ببرید.